Antal sidvisningar senaste 30 dagarna

fredag 5 februari 2010

DREVET MOT DEN HÄKTADE POLISCHEFEN

Nyhetsexploateringen av fallet Göran Lindberg är utan sans. Nu skuldbeläggs han för "två nya offer i sexhärvan". Grunden: två målsägarbiträden har utsetts.

Läget: förundersökning pågår, misstänkt man är häktad, uppgifter om eventuellt brott mot två personer föranleder att två advokater kopplas in. Brottsmisstankesjournalistiken är den mest inhumana mediesektorn.

TILLÄGG KL 15.49:
Jag hoppas att ingen misstar mina inlägg som om jag ville "försvara" Lindberg. Jag utgår från att det finns fog för de åtgärder som rättsväsendet vidtar. Jag hävdar inte heller att det är fel ATT rapportera om att det finns misstankar mot honom och vad de går ut på i stort. Min kritik riktar sig enbart mot volym och ensidighet i mediernas skoningslösa skurkstämpling mot en människa. Här kan man tala om att pressen ger ordet publicitetsskada ett ansikte!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte logiken. Först "Öppenhet enda vägen", sedan för mycket rotande av journalister. Är det inte rimligt att de som betalat en av ordningsmaktens högsta tjänstemän också får veta vad han står anklagad för?

/G

Staffan Dopping sa...

I ena vågskålen ligger ett allmänintresse som talar FÖR att allmänheten får kunskap om arten av misstankar mot förre polischefen. Men pressetik är, som jag har utvecklat på flera ställen, en avvägning mellan detta allmänintresse och värdet av att medierna inte krossar människors privatliv. Allt som är sant och känt skall alltså inte alltid publiceras - detta innebär pressetiken. Dessutom ska det finnas en balans (och en rimlig omfattning på publiciteten).
Att jag har rubriken "Öppenhet är enda vägen" för min blogg och mitt företag är en huvudprincip. Men min värld är inte svartvit och öppenhet är aldrig villkorslöst, med mitt synsätt. Däremot är den, som sagt, utgångspunkt och "default".