Antal sidvisningar senaste 30 dagarna

torsdag 3 juni 2010

FACEBOOK ÄR MÄKTIGARE ÄN BROSCHYREN!

Försvarsmakten tar nu på allvar steget in i den digitala, interaktiva eran. Den här veckan drar FM i gång årets stora utåtriktade kampanj, som ytterst har ett synnerligen hedervärt syfte: nämligen att göra det möjligt att göra jobbet. Försvarsmakten ska från nästa år rekrytera runt 6 000 personer per år. Sextusen! Det finns ingen arbetsgivare i Sverige som är i närheten av det rekryteringskravet!

För att det ska gå behöver Försvarsmakten vara och uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. En modern arbetsgivare tar sina medarbetare på allvar, för en ständig dialog och erbjuder attraktiva uppgifter och utvecklingsmöjligheter. Jag har nyss laddat ner en app till min iPhone, som utmanar mig att testa om jag har det som krävs för att kunna lösa uppgifter i Försvarsmakten.

Den nya kampanjen kommer nog att vinna fina reklampriser om ett halvår eller ett år, men innan dess kommer Försvarsmakten på sedvanligt manér hudflängas. Antingen är reklamen obegriplig eller för suggestiv eller så bedöms bara TV-reklamen för sig eller så anklagas myndigheten för att lägga statliga miljoner på opinionsbildning (vilket tydligen är fult numera).

Det nya i sommarens kampanj är att Försvarsmakten inbjuder till diskussion. Vad tycker du om försvarets uppgifter? Anser du att den svenska demokratin behöver försvaras? Kan militära maktmedel behövas för det, eller ska svenska soldater och sjömän ägna sig åt annat? Att bistå vid naturkatastrofer, är det en rimlig uppgift? Ska vi fortsätta att satsa hårt på fredsfrämjande insatser utomlands eller är det hemmavid som försvaret ska verka i första hand?

Jag är glad att att se att Försvarsmakten inte står och stampar utan visar att ledordet ÖPPENHET tas på allvar. Alla är välkomna att diskutera den förändrade Försvarsmakten och det sker under full öppenhet med Facebook som viktig plattform. De unga människor som tillhör huvudmålgruppen för rekrytering har i många fall helt andra åsikter om försvarets uppgifter än de som är något äldre. Det är alldeles nödvändigt att det förs en livlig (och gärna kunnig) diskussion om vårt militära försvar. Och den är alldeles för viktig för att bara skötas av politiker!

Försvarsmakten har gjort en bred undersökning bland svenska folket, och jag vet att flera av resultaten har överraskat. Bland annat är synen på behovet att försvara vårt eget territorium mycket varierande i befolkningen.

Varumärket Försvarsmakten har haft det besvärligt i ett antal år, vilket nog medför att en och annan kommer att mer eller mindre avsiktligt missförstå den nya kampanjen. Men jag vet att den är på allvar. Ju livligare diskussion som uppstår på Facebook och på andra håll, desto bättre för Försvarsmakten. Det går inte att rekrytera 6 000 unga årligen om försvarets kommande uppgifter inte diskuteras - både av dem som ska lösa dem och alla vi andra som som förväntas ha nytta av att uppgifterna blir lösta.

Redan nu finns det information och tester på www.forsvarsmakten.se och om du svarar på testet kan du koppla resultatet direkt till din profil på Facebook. Det har jag själv redan gjort. Där framgår vad jag själv tycker är viktigast bland tänkbara uppgifter för Försvarsmakten.

P.S. 15 juni - nu har medierna vaknat, bl a SvD och Resumé skriver om hård kritik mot kampanjen (syftar enbart på TV-reklamfilmerna vad jag förstår). Hoppas att pseudodebatten så småningom leder vidare till en relevant debatt om Försvarsmaktens nya uppgifter och nya personalförsörjningssystem. D.S.

P.S.2 Nu har Resumés chefredaktör Viggo Cavling kommenterat kampanjen och kritiken mot den. Han hävdar att kampanjen är suverän och att kritiken i morgonens SvD är strunt. D.S.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fattat galoppen, Staffan :-)
Det kommer bli livat. De första kommentarerna, och sannolikt de mest högljudda kommentarerna kommer vara negativa. Det kommer irritera att behöva reflektera över Försvaret och vad det gör. Det här är en pinne i en myrstack, men utan att en kritisk massa av kloka människor har en kritisk massa av kunskap går hela omställningen fel.

/TB

Magnus Fredriksson sa...

Det finns mycket man kan säga om försvarets kommunikationsinsatser. Men om vi lämnar kreativitet, om det är lämpligt att en myndighet bedriver opinionsbildning osv. så missar försvaret ändå en grundläggande fråga i sin kampanj det här gången. Vilket ger indikation om att man helt kommer att misslyckas inom sociala medier.

I sina annonser skriver man "Har du vad som krävs för att ha en åsikt" Redan där går det fel. För i en demokrati har ALLA rätt att ha en åsikt. Punkt slut. Det finns inga inträdeskrav till det offentliga samtalet.

Detta skulle kunna ses som ett smärre misstag från en kreativ copy på reklambyrån men jag menar att det i lika stor utsträckning speglar försvarets syn på sin omvärld. Man måste vara värdig för att upptas i försvarets ”exklusiva” gemenskap. Detta är i sin tur anledningen till att man kommer att misslyckas i de sociala medierna.

Vill man bli tagen på allvar i dessa sammanhang särskilt när man riktar sig till yngre måste man vara beredd att möta omvärlden på omvärldens villkor. Man måste vara beredd att ta diskussioner med alla även de man inte är intresserade av. Dessutom måste man vara öppen för förändring. Gemensamt för alla dessa tre saker är att ingen beskriver försvaret.

Försvarets kampanjer har länge stuckit ut, varit kreativa och fångat blicken. Men det räcker inte om man vill interagera då krävs det också att man är beredd att lyssna. Något som på inget vis präglar försvaret.

Staffan Dopping sa...

Jag gör bedömningen att Försvarsmakten avser att lyssna - i annat fall kan ju kampanjen inte bli en framgång. Jag tycker att Försvarsmakten ska få en chans innan man viftar med rött kort!

Magnus Fredriksson sa...

Alla ska få en chans (men är det inte lite konstigt att använda just det argumentet här, med tanke på vad Försvaret kräver av oss om vi ska få ha en åsikt?) men vad jag har sett tidgare från Försvaret så har jag svårt att tro att man har genomgått en såpass omfattande metamorfos att man kommer att göra helt om, mot hur man gjort tidigare. Lyfter gärna diskussionen igen om någon månad eller två så ser vi vad som har blivit.