Antal sidvisningar senaste 30 dagarna

fredag 13 augusti 2010

SEMESTERLUNKEN ÄR ÖVER - SÅ HÄR TYCKER JAG! (även ljudblogg)

Nu prövar jag att blogga med både ljud och skrift - den här bloggposten finns också som ljudfil, AudioBoo. Du hittar den här.

I dag var jag för andra gången på två veckor inbjuden till TV4:s och Nyhetsmorgons fredagspanel. Jag utvecklar här en del av det som jag var inne på där.

Minkplågeriet briserade i början av veckan med dom vidriga bilderna av stressade minkar som äter på sina syskon och som visar flera andra tecken på att må dåligt. Djurrättsalliansen, som vet vad nyhetshungriga medier tänder på, har gått från att släppa ut djuren till att videofilma dem under nattliga räder. Det svåra för oss mediekonsumenter är att kunna veta hur sann bilden är.

Filmsekvenserna är nästan outhärdliga att se, men om jag lyssnar på veterinärgurun Johan Beck-Friis och läser på Jordbruksverkets hemsida blir slutsumman att djurrättsfolket har rätt i sin kritik. Och pälsdjursnäringen har haft sju år på sig att förbättra omsorgen. Och de minkfarmare som intervjuas slår ifrån sig, "hur ska jag kunna hålla koll på alla djuren, att dom börjar äta på varandra går ju på fem minuter..." Det finns säkert goda minkfarmare, men branschen har misslyckats med självsaneringen.

Det är visserligen ingen vinst för arten mink, om samma antal djur i stället föds upp i andra länder med ännu sämre djurskydd. Men om Sverige ska leva upp till dom löften, som Astrid Lindgren lockade fram - då kan vi inte ha minkfarmerna kvar.

Polisens fartkameror skulle vi ha talat om i fredagspanelen men det blev inte av. Här gör jag det i stället: Dagens Nyheter skrev i veckan om att tusentals bilister kan ha fått felaktiga böter därför att polisens och Trafikverkets fartkameror kan ha tekniska svagheter.

Indignationen är stor. Men om man läser hela texten så framgår det att ingen vet om det är så att nån bilist har blivit felaktigt bötfälld. Det som beskrivs i DN är högteknologiska spekulationer som leder till att det är troligt att tusentals bilister har fått felaktiga böter - det är en forskare som gör den bedömningen. Det kan handla om fel på flera kilometer i timmen.

Men hur stora är felen? Hur många har drabbats? Forskaren svarar: ”ingen vet - och det är det som är skrämmande”. Nja, för mig är det mer skrämmande att en majoritet av alla bilister kör fortare än tillåtet, och de fortkörningarna orsakar dödsfall i trafiken. Små små mätfel av fartkameror dödar inga människor.

Självklart ska fartkamerorna ha en fullgod precision, men de nästan akademiska spekulationer som det handlar om får mig att tänka på Strindbergs professor i knappologi.

Vad talade vi mer om i panelen? Jo om pandemin, svininfluensan. Nu i veckan sa Världshälsoorganisationen att det inte längre är en pandemi, efter drygt ett år har smittan och faran nedgraderats. Många tar det här till intäkt för att larmet våren 2009 skulle ha varit en bluff, att viruset var skapat av läkemedelsindustrin. De resonemangen känns inte övertygande, även om det är trist och skadligt att WHO är en så sluten myndighet. Hela FN-systemet lider av bristande öppenhet.

Men nya, smittsamma virus är nyckfulla och föränderliga. Att Sverige valde att ta det säkra för det osäkra för ett år sedan var en god åtgärd i hälsans intresse. Det anser jag i alla fall i dag, även om jag kan ändra mig om det kommer fram välgrundade fakta.

Dessutom, även om influensahysteri rådde förra våren så vidtogs massor av åtgärder för att begränsa smittspridningen, inte minst för att skydda särskilda riskgrupper. Det kan ju ha varit så att det var bra och effektiva åtgärder och att det bidrog till att vi i dag inte har nån pandemi.

Indignation är nog bra när flagranta brott och försummelser drabbar många människor. Men indignation är inte bra om man blir beroende av det.

Så här tycker jag - i alla fall i dag!
Följ mig gärna på Twitter - där heter jag Sdopping. Inga punkter, inga streck.

1 kommentar:

Maria sa...

Det är knappast aktuellt med minkfarmer i andra länder än de skandinaviska. I alla fall är det de skandiviska länderna som producerar bäst och mest minkskinn. Det är vanligt med minkfarmer i Österbotten, men de största farmerna finns i Danmark, och där sker det också minkskinnsauktioner som drar till sig uppköpare från hela världen. I Danmark skapas det senaste modet när det gäller pälsvaror. Franska modeskapare som vill arbeta med dessa material åker till en skola som ligger på danska landsbygden för att lära sig.

Man må tycka vad man vill om att bära päls, men det är något som människan gjort i alla tider. I dag finns det förstås andra alternativ. Djuren bör förstås ha ett gott liv så länge de lever. Det ligger knappast i farmarnas eget intresse att djuren börjar äta på varann, om inte annat förstörs ju pälsen!