Antal sidvisningar senaste 30 dagarna

lördag 6 november 2010

FÖRSVARET SÅG FRAMÅT MEN BEHÖVDE INTE VÄNDA BLAD

Jag hajade till i torsdags när jag fick höra kungens metafor för hans strategi kring skandalboken. "Nu vänder vi blad och ser framåt". Innebörden och undertonen i uttrycket vända blad är inte knivskarp, men vi drar nog alla våra egna slutsatser.

När jag var nyanställd som informationsdirektör i Försvarsmakten drogs planerna upp för en unik och gigantisk kommunikationssatsning riktad mot alla anställda. ÖB skulle resa runt i hela landet och personligen möta så många medarbetare som möjligt, både officerare, civilanställda och värnpliktiga. Syftet var att kommunicera försvarets förändrade uppgifter och betydelsen av att varje medarbetare förstod och accepterade den nya inriktningen (alltså insatsförsvar med fokus på internationell verksamhet).

Arbetsnamnet för ÖB:s turné var "vända blad". Jag kände instinktivt en motvilja mot begreppet. Jag kan inte säga exakt vad jag ogillade, men det var för lite positiv framåtrörelse och dessutom ligger det snubblande nära att uttrycket står för att man skäms för det som har varit och försöker glömma. "Don't mention the invasionsförsvar".

ÖB hade något år tidigare kommit ut med en liten framtidsskrift med titeln "Vägen framåt". Jag tyckte att känslan och associationerna till dessa ord var betydligt mer entusiasmerande och utan tvivelaktiga bibetydelser. Så jag drog i gång en kampanj för att skippa "Vända blad" och i stället etikettera den landsomfattande kommunikationsturnén med "Vägen framåt". Och så blev det.

Kanske finns det paralleller mellan Försvarsmaktens nystart 2005-2006 och den som kungen nu ska ägna sig åt. Båda måste fokusera på att göra rätt saker i en på många sätt förändrad omvärld. Men Försvarsmakten behövde aldrig "vända blad".

4 kommentarer:

Jonas Wikström sa...

Helt klart. "Vända blad" betyder att lämna något dåligt bakom sig och ta nya tag. Vilket betyder att kungen i klartext sa: "Allt är sant, men nu skiter vi det va?"

Staffan Dopping sa...

I kväll kör Kvällsöppet en vända till om skandalboken. Jag har avböjt att vara med, vilket jag just nu känner mig mycket nöjd med.

Pawel Flato sa...

Vadan all denna förvåning över kungens hantering av boken och presskonferensen? Han är ju för fasiken KUNG! Något måste ju skilja honom från oss dödliga. Vi måste tänka på retorik, PR-mässighet, proffsighet och annat tjafs.
Idéen om att han ska granskas och bete sig som alla andra faller på sin egen orimlighet. Poängen med en kung är att han INTE är som alla andra. Och sett ur detta perspektiv gjorde han en utmärkt insats :-)

Accepterar vi den absurda idén om ärftlig befattning som statsöverhuvud så får vi leken tåla (eller låta oss roas av!).

Personligen tyckte jag hans framträdande var befriande!

makelle sa...

Kungen kunde ha brutit ihop framför kamerorna och berättat om sitt sorgliga leverne och den umgängeskrets som mer eller mindre följer med ämbetet och den livstil han uppfostrats till. Istället levde han alltjämt fram till detta ögonblick i förvissningen om att han skulle få berätta om sina jaktbravader. Och istället för att ta bladet från munnen och bli föremålet för drevet valde han att vända blad.

Jag vet inte vad som hade varit bäst, modigast eller mest framsynt och med tanke på att det i vissa kretsar är kutym att bli lite bladig i samband med älgjakten kan också bladigheten haft viss påverkan.

Betänk vidare vad en människa ansatt av ordblindhet och dyslexi i kombination med en uppväxt i en överbeskyddande omgivning varvat med ett umgänge begränsat till ett urval av bekantskapskrets bestående av en föga bokligt intresserad samling festprissar kan ha spelat en lätt berusad regent och hormonstinn yngling för spratt.

Ja, man kan säga att börd förpliktar, men till vad?